Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Jonna <3 New York

lauantai 25. lokakuuta 2008

No niin. New York. Varoitus jo etukäteen sellaisille, joilla saattaa olla tänään muitakin suunnitelmia kuin tämän blogin lukeminen: Luvassa on äärettömän pitkänpitkä postaus, koska päätin fiksuna tyttönä änkeä koko New Yorkin samaan postaukseen. Lienee luonnollisinta aloittaa alusta:)

Maanantai 6.10

Matka lentokentälle eteni hermostuneen meluamisen ja allekirjoittaneen matkalaukun päälle (ja siitä vielä lattialle) kaatumisen merkeissä. 50% seurueestamme oli kadottanut sähköpostiin tulleen varauslapun ja joutuivat selvittelemään matkan ja lippujen syvällistä olemusta lentokentän vilinässä hiukkasen meitä muita kauemmin. Kahdeksan tunnin lento meni täytellessä kaavakkeita USA:n viranomaisille (oletko terroristi?, onko sinulla joitakin yhteyksiä 40-luvun juutalaisvainoihin?) ja kahta äärimmäisen tylsää elokuvaa tuijotellessa. Onneksi lentokoneruoka sentään oli hyvää (en ole ikinä tajunnut, kun sitä niin kovasti haukutaan. Hei haloo! ei siellä tuhansien metrien korkeudessa sadoille ihmisille tarjottava ruoka mitään kovin viisitähtistä voi olla). Yhdysvaltojen päässä luovutimme vielä sormenjälkemme ja pärstäkuvamme samaisten viranomaisten vapaaseen käyttöön ja sen jälkeen Nykki oli meidän seuraavat kymmenen päivää!

Kaupunkiin päästyämme hostellimme Royal Park Hostel tarjosi iloisen pienen, ahtaan, likaisen ja tunkkaisen yllätyksen. Kahden hengen ”huoneemme” olivat koppi, joka oli varustettu metallisella kerrossängyllä, sälekaihtimella, joka hajosi käsiin ja lakanoissa oli outoja läikkiä. Ero internetissä olleiden kuvien ja todellisuuden välillä on niin suuri, että emme voineet muuta kuin tirskua hysteerisesti ja painua lähikauppaan, josta poimimme mukaan uudet tyynyliinat, huovat ja kirppusumutteen. Ensimmäinen yö nukuttiin varmuuden vuoksi valot päällä, että mahdolliset hysteerisestä sumutuksesta huolimatta eloon jääneet torakat eivät eksyisi meidän silmien eteen (tai vielä kamalempaa silmien päälle). Yön aikana minulla ja huonekaverillani oli iloinen kunnia herätä noin tunnin välein hostellin käytävästä kuuluvaan ulinaan "UAUAUA...AUUUU...IIIH....UAUAUAUAUA...." (joo, ei vieläkään pienintäkään hajua, että mitä/kuka/häh?!)

Tiistai 7.10

Iloinen amerikkalainen aurinko herätti meidät jo puoli kahdeksan aikaan ja nopean pesun ja pukeutumisen jälkeen painuime nopeasti ulos hostellista ja edellsenä iltana bongaamaamme raflaan aamiaiselle. Ah, jenkkiaamiainen! "Alkuruaaksi" tilasimme ihanan tuoreista mansikoista, kiiveistä ja vesimeloneista tehdyn salaatin ja varsinaiseksi "tällä-pitää-pärjätä-koko-päivä-aamiaiseksi" kananmunia, perunaa ja pekonia. Umnn... :) Jättimäistä lautasta seurasivat myös annokseen kuuluneet paahtoleipä, tuoremehu ja mikä tärkeintä, KUUMA TEE! Olin lähtenyt matkaan hiukan flunssaisena ja liekö yö pölyisessä hostellissa (pyyhittiin sieltä siis myös pölyjä) vaiko matkastressi mutta ääneni oli tehnyt pienen katoamistempun. Aamisen jälkeen lähdettiin taivaltamaan Times Squarelle päin. Hostlaltamme olisi kävellyt sinne rivakkaa vaihtia hiukan alle tunnissa mutta koska "katu" tarkoitti tässä tapauksessa ihania kauppoja vieri vieressä vei matka meiltä sellaiset viisi tuntia:) Ostettiin luonnollisestikin myös Obama-pinssit ja heitettiin iloiset "high fivet" useiden vastaantulevien fanien kanssa:)

Päästyämme vihdoin Times Squarelle päätimme sijoittaa 50 dollaria hop on hop off-bussiin. Tämä siis tarkoitti, että saimme pompata punaisiin turistibusseihin miltä tahansa pysäkiltä ja jäädä miltä tahansa pois. Kyseessä oli kahden päivän lippu ja bussit ajelivät erilaisia reittejä pitkin Manhattania ja Brooklynia. Olihan tuo hiukaksen kallista mutta bussin katottomassa kakkoskerroksessa istuskellessa myös näki paljon. Tällä tavoin tuli bongattua myös mieletön ostoskatu Villagesta ja Sohosta, joka olisi muuten takuulla jäänyt käymättä läpi:)

Keskiviikko 8. 10

Ihana aamurinko herätti jälleen yhden ulinaisen yön jälkeen (jouduin käymään yöllä vessassa ja juoksin likaisia käytäviä pitkin kuin hengen hädässä, kun pelkäsin törmääväni salaperäiseen ulinoitsijaan). Kunnon aamiainen kantapaikassa herätti jälleen kunnolla ja lähdimme suunnistamaan punaisten bussien ensimmäiselle pysäkille (tosin ensin oli pakko käydä hakemassa edellisenä päivänä löytämänä Guessin takki, johon olin kehittänyt yön aikana jo varsinaisen pakkomielteen). Pysäkki löytyikin pienen pohdinnan jälkeen ja bussi kiidätti meidät downtowniin shoppailemaan. Lompakoiden muututtua liiankin kevyiksi jatkoimme bussilla satamaan, jossa hyppäsimme Manhattanin edustalla kiertelevään lauttaan. Kaupunki näytti aika mielettömältä iltavalaistuksessa ja oli se vapaudenpatsaskin aika vaikuttava:) Tämä risteily oli myös siitä varsin historiallinen, että tämä tyttö joutui vain tapittamaan hiiren hiljaa. Yritykset puhua johtivat vin säälittäviin "piih! iiih!"-ääntelyihin.

Torstai 9.10

Päätimme vaihteeksi olla syömättä aamiaista kantiksessamme (outoa miten nopeasti sitä jumahtaa samoihin juttuihin, lomallakin) ja suunnata Central Parkiin (!) aamiaiseväiden kera. Muiden valitessa noin miljoonan eri vesimaun väliltä minä soittelin erittäin hermostuneena Indianaan varmistellakseni, että joku oikeasti on tulossa minua vastaan lentokentällä seuraavana päivänä. Pihinästä ja enkun jännittämisestä huolimatta puhelu meni niin hyvin, että hypin malttamattomasti pitkin Nykin katuja ja puhua (tai siis ainakin yritin) pulputin innoissani. Central Park on muuten juuri niin kaunis kuin vain voi odottaa (ja ehkä vielä vähän nätimpikin). Puiden ruska ja aurinkoinen syysaamu seuranamme mutustelimme bagelit (!), teen/kahvin, donitsit, mansikat, mustikat ja vadelmat (Nykistä sai ihania ja halpoja marjoja lähes joka kadunkulmasta). Huomaavaisesti myös pohdimme "Hahahahahabuahaha, arvaa kuka syö aamiaista CENTRAL PARKISSA"-tekstareiden lähettämistä kavereille Suomeen. Harlemiin suuntautuneen bussiajelun jälkeen alkoikin sitten hyvin vakava shoppailu. Kyyditsimme itsemme takaisin aiemmin bongatulle Villagen ja Sohon ostoskadulle ja poukkoilimme kaupoissa aina niiden sulkeutumiseen saakka. Nälän kurniessa vatsaa kävimme haukkaamassa kiinalaista (ruokaa siis) Chinatownissa ja nappasimme keltaisen taksin päästäksemme takaisin hostellille.

Perjantai 10.10 - Sunnuntai 12.10

Lentoni Indianapolisiin lähti yhdentoista aikaan ja olin saanut ohjeistuksen saapua lentokentälle erittäin hyvissä ajoin, koska ulkomaalaisille tehtäisiin kuulemma tarkempi tsekkaus myös Yhdysvaltojen sisäisillä lennoille. Heräilin siis hyvissä ajoin jo hiukan ennen kuutta ja hipsin hostellin alakertaan tilailemaan taksia itselleni. En kuitenkaan ollut seurueemme ainoa aikaisin herännyt, vaan ystävieni "huoneessa" rupesi satamaan (likaista ruskeaa vettä tulvi katosta) aamuyöllä ja tytöt joutuivat muuttamaan uuteen huoneeseen (yhtä kämäinen kuin aiempikin). Taksin tilaus ei myöskään mennyt ihan niin yksinkertaisesti kuin luulin. Nykissähän lailliset taksit ovat ne kuuluisankeltaiset autot. No, hostelli tilasi minulle jonkin ihme kumminkaimankaverin ylläpitämän "taksipalvelun" ja matkustin lentokentällä kännykkää tiukasti käsissä pusertaen ( voisin tarvitatessa ainakin soittaa kavereille ja kertoa, että nyt tää epämääräinen taksimies tappaa mut). Pääsin perille turvallisesti mutta matkasta pyydetty taksa oli naurettavan suuri. Jep, ei enää pimeitä takseja tälle tytölle. Lentokentällä ei tietenkään ollut mitään erityisiä ulkomaalaistarkastuksia, vaan minulle jäi kolme ja puoli tuntia tuhlattavaa aikaa supertylsällä kentällä.
Kun kone aloitti laskeutumisen Indianapolisin tutulle kentälle lentelivät perhoset vatsanpohjassa villiä vauhtia. Kaikki jännitys kuitenkin haihtui kun Mandy juoksi halaamaan kentällä ja puheenpulputus pyörähti meiltä molemmilta käyntiin aivan kuin edellisestä näkemisestä olisi kulunut vain pari päivää:)
Aika Indianassa suhahti ohitse aivan liian nopeasti. Ensimmäinen ilta kului vanhan vaihtarikaupunkini baareja kiertelemässä (suomalaiset keski-ikäisten karaokebaarit eivät ole mitään näihin verrattuna!) ja vanhoja tuttuja kasvoja ihmittelemässä. Olin kertonut tulostani vain läheisimmille kavereille, joten baareissa nähtyjen tuttujen ilmeet olivat näkemisen arvoisia minun ilmaannuttua paikalle:) Kakkospäivä alkoi jättimäisellä pannukakkuannoksella ja tatuoinnilla (jei!). Iltapäivällä lähdin huippuystäväni Davidin kanssa hakemaan Davidin poikaa äidiltään hoidosta ja pääsin näkemään Daven talon ja tapaamaan tyttöystävää Christaa. Yön vietinkin sitten siellä koska ihastuin niin täydellisesti Davidin maailman ihanimpaan ja suloisimpaan pikkupoikaan, että en hennonnut luopua tämän seurasta (päätin alkaa pojan lahjoja lähetteleväksi Suomen tädiksi). Oli myös jumalaista päästä nukkumaan kunnon sänkyyn ilman pelkoa oudoista tahroista tai kirpuista.
Sunnuntaina kävimme maistelemassa viinejä läheisellä viinitarhalla ja ajoimme Indianapolisiin nähdäksemme taas kaikki kaverit yhteistä illallista varten.
Kolme päivää Indianassa olivat juuri sitä mitä olin toivonutkin. Yksinkertaista yhdessäoloa niiden imisten kanssa, joita olin kaivannut viisi pitkää vuotta:) ( ja plussani maailman söpöin pikkupoika ja uusi bestikseni Roamyn). Isäntäperhettäni en käynyt katsomassa koska en halunnut tuhlata minuuttiakaan ajastani heidän kanssaan henggailluun. Kävime tosin kavereiden kanssa nappaassa kuvan minusta irvistämässä talon edessä:D

Maanantai 13.10

Heräsin aamuviideltä Mandyn luota haikeana ja surullisena. Puoliunessa revimme vaatetta päälle (tai, no Mandy lähti kyllä matkaan pyjamanhousuissa) ja ajoimme lentokentälle. Lentokentällä selviysyin tarkastuksista alle viidentoista minuutin ja viimeisten halausten jälkeen kävelin koneeseen ja kahden tunnin itkuisten unien jälkeen olin takaisin New Yorkissa. Kymmenen aikaa aamulla tömistelin jo yrjöhostellissa muita tyttöjä hereille esitelläkseni mahtavaa uutta tatuointiani. Kantisaamisen jälkeen painuimme poliisiaseman ( Ilmoittamaan yksi kadonnut kännykkä, että vakuutustädit korvaisivat sen myöhemmin) kautta kaupungille kiertelemään. Viikonloppukuulumisten vaihdon yhteydessä (tai, no minä enemmänkin ulisin ikävää) tuli kierreltyä mm. Tiffanys ja Disney Store:) Hyvänä yrityksenä oli myös käynti New Yorkin Public Libraryssa mutta mokoma oli suljettuna maanantaisin. Illalla kävimme vielä maistelemassa yhdet drinkit (huh, kun jenkit laittaa paljon viinaa!) ja maiskuttelemassa maailman parasta juustokakkua. NAM! (Oikeasti, se juustokakku muodostaa noin 15% nykki-ikävästäni)

Tiistai 14.10

Outletshoppailujen jälkeen kohteena oli Museum of Natural History. Museon jälkeen kävimme myös lähistöllä olleella, John Lennonin muistoksi Central Parkissa olevalla Strawberry Fieldillä. Ravitsevan roskaruoka-aterian jälkeen neljän porukkamme hajosi kahtia osan lähtiessä käymään Empire State Buildingissa (hui, liian korkea!) ja toisten painuessa Macy's tavarataloa katsastamaan:) Iltamyöhäisellä keksimme vielä käydä katsastamassa jonkin leffan ja päädyimme tuijottelemaan jotain kuolettavan tylsää länkkäriä. Nukahdin ensimmäisen kymmenen minsan jälkeen ja uinuin nätisti päkän loppuun saakka. Hyvin käytetyt 12 dollaria;)

Keskiviikko 15.10

Viimeinen kokonainen päivä! Jakauduimme taas kahtia, koska toiveet vikan päivän ohjelmalle erosivat sen verran toisistaan. minä ja piäväseuralaiseni latasimme koko päivän täyteen erittäin vakavaa hc-shoppailua. Nyt piti ostaa kaikki se mitä aiemmin ei ollut jaksanut/löytänyt) yms. Ah, täydellinen, täydellinen shoppailupäivä!!!

Torstai 16.10

Viimeinen aamiainen kantiksessa. Nopea pyrähdys kirjakauppaan. Postikortit nopeasti postiin (ja piti myös aika äkkiä kirjoittaa ne). Taksin vinkkaus ja lentokentälle. Pyhät lupaukset koneen nousessa: Tänne tullaan mahdollisimman pian takaisin.

Olen aina ollut varma, että New York olisi juuri minunlaiseni kaupunki ja tunne vain vahvistui jokaisena siellä vietettynä päivänä. Mielestäni kaupunki oli ihanan elämää sykkivä, erilaisten ihmisten sulatusuuni, joka hurmasi ystävävyydellään, monipuolisuudellaan ja kauneudellaan.
Tässä muutama huomio:

1) Turvallisuus. Nykki ei ole pelottava "apua-kohta-mun-laukku-viedään-ja-mut-raiskataan-jossain-pusikossa"- kaupunki. Koko matkan aikana en kertaakaan ollut huolissani turvallisuuteni puolesta (ja minä olen aika säikky). Matkustimme metrolla puolenyön jälkeen ja kävimme drinkeillä kello yhdeltä yöllä. Tietenkään ei kannata heilutella sitä lompakkoa liian huolettomasti tai mennä kävelylle Central Parkiin keskellä yötä mutta näin suhteellisen normaalisti käyttäytyessä New York antaa itsestään hyvin turvallisen kuvan.

2) Metro. Järisyttävän kätevä ja edullinen tapa liikkua. Helsingin suloisen pienen metrolinjan jälkeen Nykin metrolinjakartta saattaa hiukkasen hämmentää mutta siitä pääsee yllättävän nopeasti jyvälle:)

3) Bagelit. Syö niitä, ne ovat hyviä. Tosi hyviä.

4) Outletmyymälät. Haluatko Calvin Kleinin coktailmekon 35 eurolla? tai Guessin takin 70 eurolla? Outletit ovat sinun paikkasi:)

5) Ruoka. New York on erilaisten kulttuurien sulatusuuni ja tämä näkyy myös ruuissa. Nautiskele Chinatownissa kiinalaista mutta älä unohda napata hodaria kadunkulmasta. Missään nimessä ei kannata myöskään missata salaatteja. Niitä löytyy monipuolisesti, edullisesti ja ne ovat ihanan täyttäviä!

6) jos et halua, että majapaikkasi on a) Likainen b) Katosta likavettä vuotava c) Pimeitä takseja soittava d) pölyinen e) Tunkkaisen ja ahdistavan pieni, niin varaudu pulittamaan hostellistasi/hotellistasi komea kasa euroja. New yorkin ainoaksi viaksi voisin katsoa hemputin kalliin majotuksen mutta oman kokemuskeni jälkeen, olen sen seuraavalla kerralla valmis sijoittamaan;)

Tässä tämä, jos heräsi kysymyksi, niin vastailen parhaan taitoni mukaan:)

Jonna

ps. Arvatkaas kuka lähtee New Yorkiin ja Washington DC:hen koulumatkalle ensi toukokuussa;)

Tunnisteet:

Blogger Roosa kirjoitti...

Voi miten ihania kuvia, näytät kaikissa niin ylenpalttisen onnelliselta :) Mahtavalta reissulta kuulostaa, minunkin pitää kyllä joku päivä päästä New Yorkiin!

25. lokakuuta 2008 klo 20.31
Blogger Sara kirjoitti...

Ei herranjumala kun Nykki-himo (tai yleensäkin matkustushimo) nousi tämän postauksen aikana!! Haluan Nykkiin niiiin paljon! :D

25. lokakuuta 2008 klo 20.43
Blogger harMonica kirjoitti...

Siis ei oikeesti minkään (edes) hostellin huone voi olla noin karu, oisin nukkunu kyllä joka yö valot päällä, ja mieluiten kaveri vieressä. O_o Oliko joku seurueestanne siis käynyt jo aiemmin new yorkissa vai palloilitteko kuin turistit konsanaan kartta kourassa vai kuinka löysitte kaikkialle minne halusitte? :)

25. lokakuuta 2008 klo 20.46
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Mitä lappusia jouduitte koneessa täyttelemään kun kysymykset ovat noin outoja :) ?

25. lokakuuta 2008 klo 20.47

No kiva juttu, oon jotain kaks vuotta himonnut Nykistä, ja himo vaan kasvaa ja kasvaa! Tosin hmm, taidan joutua odottelemaan matkaa about kolme vuotta; vanhempia ei kiinnosta yhtään, ja 15-vuotiaana ei paljon yksin matkustella. MUR!

25. lokakuuta 2008 klo 20.48
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Kiitos matkapostauksestasi! Mistä näitä outlettejä löytää?
Paljonko tuo hostelli maksoi jossa majoittauduitte?

25. lokakuuta 2008 klo 21.00
Blogger MouMou kirjoitti...

No et kyllä lähde uudestaan!:D KIELLÄN SEN! Tuli kyllä kunnon matkakuume.:)

25. lokakuuta 2008 klo 21.01
Blogger Tasha kirjoitti...

New Yorkiin jo kauan halunneena tämä postaus oli unelmaisen ihanaa luettavaa, kiitos :)

25. lokakuuta 2008 klo 21.02
Blogger TanjaK kirjoitti...

Ei tälläiset postaukset yhtään kasvata matkakuumetta, ei.

25. lokakuuta 2008 klo 21.04
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Tuli ihana oma nykki-reissuni mieleen monen vuoden takaa! En enää muista hostelliamme kunnolla, mutta aika samalta näytti:) Jollei peräti ollutkin sama:)

25. lokakuuta 2008 klo 22.15
Blogger sho(e)paholic kirjoitti...

Kiitos, Jonna, ihana postaus! Tippa nousee linssiin, kun ei itse pääse. Minä olen Pariisin tyttö, mutta kyllä Nykki on aina ollut haavelistallani sellaisena paikkana hyvin korkealla, jonka haluan joskus nähdä. Aah, mitä kuvia, kulttuuria ja jännittäviä seikkailuja teillä :)! Aattele kun me bloggarit oltas niin rikkaita, että voitas lähteä kaikki yhdessä tonne Nykkiin shoppailukierrokselle joskus ;D (eli meikäläisen rahatilanteella sitten, kun vaihdan rikkaaseen mieheen ;)

25. lokakuuta 2008 klo 22.16
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

haluaa-takaisin-NYKKIIN. kerran oon käynyt ja kaipuu takaisin on suunnaton. Kyllä mä vielä joku päivä...ihan varmasti. Allekirjoitan kyllä jokaisen noista väittämistäsi. Metro on jees. ja baagelit. <3

25. lokakuuta 2008 klo 23.34
Blogger elina kirjoitti...

kuulostim ihanalta:) jos mahdollista, sait minut vielä enemmän kateelliseksi, kun olin. Jäi vähän epäselväkis se ruskea likainen vesi, jota sieltä hotellihuoneen katosta tuli?? Siis mitä se oikein oli? mutta, epäreilua silti;D

26. lokakuuta 2008 klo 0.43
Blogger May kirjoitti...

Olipa kiva lukea tätä! Pitää varmaan kehittää joku koulutustilaisuus tai muu jos meinaan vielä lähitulevaisuudessa sinnepäin... lapsen kanssa tuskin lähtisin :o)

26. lokakuuta 2008 klo 8.46
Blogger Kaisa kirjoitti...

Oi kuulostaa tosi kivalta reissulta :) Haluan kyllä tuonne(kin) vielä joskus käymään :)

26. lokakuuta 2008 klo 9.20
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Aivan ihana postaus! (Eikä yhtään liian pitkä) Itsekin nykissä käyneenä tuli kyllä kaikki muistot mieleen!
En muistanukaan noita lappuja mitkä koneessa pitää täyttää, niille saa kyllä aina naureskella. :D

- Liisa

26. lokakuuta 2008 klo 10.20
Blogger Asta kirjoitti...

siis apua, kuvia paratiisista! minä haluan tuonne heti nyt ja äkkiä! ei yhtään auttanut minun kaukokaipuuseeni.. huokaus. olinkin jo odottanut tätä postausta! hyvä, että pistit kaikki putkeen (ei olisi kuitenkaan malttanut odottaa seuraavaa osaa! :) )

26. lokakuuta 2008 klo 10.37
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Hauskoja kuvia ja tunnelmia. Kiitti kun jaoit matkapäiväkirjan meidän kanssa ;)

26. lokakuuta 2008 klo 10.41

Mulle jäi ihan sama turvallinen kuva NY:sta. Olen itsekin vähän ylivarovainen reissuillani, mutta edes yöllä metrossa ei tuntunut uhkaavalta.

Jos matkustaa budjetilla, kannattaa lentokentältä Manhattanille matkustaa metrolla. Maksaa yhteensä vain muutaman dollarin.

Linkkivinkki nimimerkille Kiitos ja pari kysymystä:
Hesarin kirjoituksia

26. lokakuuta 2008 klo 11.12
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

heips! oikein kiva postaus :) mitä kautta varasit sisäiset lennot sinne Indianapolikseen? Entä mikä Nykin outleteista on se, jonne kannattaa suunnata, käsittääkseni niitä on useampia ihan hyviä...? Ensi keväänä vaihto jossakin päin Yhdysvaltoja edessä, sitä odotellessa oikein mukavaa matkakuumetta lisäävää juttua :p

26. lokakuuta 2008 klo 11.44

oi haluan new yorkiin NIIN PALJON! :D matkasi kuulosti aivan ihanalta :)

26. lokakuuta 2008 klo 12.09
Blogger Boobettes kirjoitti...

Luin kyllä matkakertomuksesi sanasta sanaan, pitempikin olisi voinut vaikka olla :D ahmin jutut ja tuntuu et pystyn kuvittelemaan myös itseni samanlaiselle reissulle. Kuulosti niin mahtavalta matkalta, harmi vain et äänesi ei oikein ollut normaalina :( mut piru vie että matkakuume nousi! en ole päässyt ulkomaille liian moneen vuoteen ja jatkuvat matkakuume alkaa kyllä olla jo todella rasittavaa. Mut jos ei rahaa, ni ei myöskään lomamatkaa, shaatana :D

26. lokakuuta 2008 klo 12.26
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Argh...haluan heti New Yorkiin!!Olin kesällä ensimmäisellä NY matkallani ja voin vannoa, ettei se jäänyt viimeiseksi. Niin mahtavaa siellä oli. Seuraavalle NY matkallesi voisin suositella tuota kuvissa vilahtanutta Hotel Pensylvaniaa. Loistava sijainti, ihan perussiisti ja kohtuuhintainen hotelli.

26. lokakuuta 2008 klo 13.38

MÄ HALUAN NYKIIN! Heti!

26. lokakuuta 2008 klo 15.30
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

kuullostaa aivan mahtavalta reissulta :) jäi mietityttään et mikä mahtava shoppailukatu siellä sohossa ja villagessa oli, siis muistatko kadun/katujen nimee? kävitkö missään outleteissa?

26. lokakuuta 2008 klo 16.08
Blogger -SL kirjoitti...

Upea matka ja kivoja kuvia!:) mutta hirveä hostelli!:D pitikö siellä vessakin vetää ns. pyöritellen jotain vipua? Nizzassa loma-asunnossa oli sellainen vessa, se oli aika järkyttävä kanssa.. Tosiaan paljon parempi mennä kunnon hotelliin! :/ tosin Kanarialla 4tähden hotellissakin vilisi torakoita.

26. lokakuuta 2008 klo 17.51
Blogger Christina kirjoitti...

Oi voi, miten paljon tahdonkaan tuonne. Uppouduin tähän postaukseesi niin täysin, että en kuullut tai nähnyt mitään muuta koko lukukokemuksen aikana - harvinaisen mielenkiintoinen matkapostaus siis!

Minä haluan Nykkiin.

26. lokakuuta 2008 klo 17.54
Blogger kullanmuru kirjoitti...

Voi, nyt haluan vain enemmän nykiin!! Vaikuttaa niin ihanalta!!! :D

26. lokakuuta 2008 klo 18.20
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

mikset halunnut käydä tapaamassa isäntäperhettäsi?:o

26. lokakuuta 2008 klo 18.42
Blogger Jonna kirjoitti...

roosa: Kovin onnelinen minä tuolla reissulla olinkin:)

sara: Nykki on mahtava:)

harmonica: Tuo "huone" oli kyllä ihan omaa luokkaansa:D

sini: Yhdysvaltojen maahantulokaavakkeita:)

gred: Nyt alat vain pikkuhiljaa laittamaan rahaa säästöön, koska usko pois, Nykissa menee rahaa:D

kiitos ja pari kysymystä: Outleteista lue secretaryn kommentti ja hostelli veroitti meiltä 30 euroa yöltä/per pää:)

moumou: Hahaha, sä pääset Tukholmaan, niin kyllä mä saan lähteä uudelleen Nykkiin. Reilu peli:)

tasha: Olepas hyvä, kiva että pidit:)

tanya: Nyt vain matkakassaa säästämään;)

anonyymi: Hih, olisikin hauska sattuma jos olisi ollut sama hostelli:D

sho(e)paholic: Joku kiltti lehtihän voisi kustansaa blogagrit Nykkiin shoppailemaan;) Minäkin tykkään Pariisista mutta kyllä Nykki oli jotenkin hmnn.. istuvampi.

pipa: Tämä matka sai kyllä aikaan ihan hirvittävän Nykkikaipuun. Haluaa takas!

ginger: ruskea vesi tuli kai jostain hajoneesta yläkerran ilmastointijutusta...

may: Uh, Nykki on kyll äkäymisen arvoinen paikka!

kk: Oli kyllä superkiva reissu!

Liisa: olivat kyllä aika lystikkäitä lappuja:D

eliiina: Oh, New York on kyllä aika lähellä käsitystäni paratiisista:)

laura: Olepas hyvä, kiva että tykkäsit:)

secretary: Hyvä vinkki tuo metro! Me otettiin taksi lentokentältä kun oltiin ekakertalaisia mutta seuraavalla kerralla mennään varmaankin metrolla:)

heydee: Katso outleteista secretaryn vastaus yllä ja sisäiset lennot varasin etsimällä parhaimman vaihtoehdon vertaa.fi-sivuilta ja sitäkautta sitten e-ticket-palvelusta. Hyvin toimi:)

anonyymi: Oh, se oli IHANA matka!

boobettes: Oiuh, matkustelu on niin mahtavaa, tosin hiukkasen rahaa vievää:D Ja äänen kanss akävi kyllä surkea tuuri mutta eipäs se New Yorkin mahtavuutta himmentänyt:D

anonyymi: Kiitos hotellivinkistä ja ah, pian takas tuonne:)

mariaa: minä myös!

jessi: Kävin kahdessa eri outletissa Lohmanilla ja Filene's Basementissa. molempia voin suositella lämpimästi. Ostoskadun nimeä en oiekin muista mutta se on sellainen kauppasuma, että sitä ei voi olla löytämättä jos alueelle eksyy:)

*~sl: Vessan sai onneksi vedettyä aika normaalisti mutta huh, oli kyllä ihan kamala hostelli:D

christina: kiva, ttä tykkäsit ja ah, Nykki on pakko kokea!!!

kullanmuru: Nykki on kyllä pienen säästämisen arvoinen:)

anonyymi: Tuolta löytyy postaukseni vaihtarivuodestani: http://dots-dots-jonna.blogspot.com/2008/05/vaihtarivuosi.html
Muttasiis, välini isäntäperheeseen eivät muodostuneet kovim lämpimiksi ja loppuvaiheessa minun ja "äidin" välillä oli jopa vihamielinen tunnelma. Ikävä juttu mutta aina ei kemiat vain kohtaa yrityksistä huolimatta. Tämän vuoksi halusin enemmänkin keskittyä niihin ihmisiin, jotka ovat minulle tärkeintä. Minulle jenkkiperheeni on ihanat ystäväni:)

26. lokakuuta 2008 klo 19.01
Blogger Heidi kirjoitti...

New York <3 Yksi ihanimmista kaupungeista, missä olen käynyt.

Käykääs kirjoittamassa esim. hostels.comiin varoitus tuosta hostellista.

26. lokakuuta 2008 klo 20.13
Blogger Jonna kirjoitti...

heidi: Hyvä, että muistutit! Tarkoituksena on tosiaan käydä kirjoittamassa jokaiseen mahdolliseen hostellin buukkauspaikkaan kunnon varoitukset tuosta rotanloukusta:)

26. lokakuuta 2008 klo 22.57
Blogger .Nekku. kirjoitti...

En muista, suosittelinko jo joskus aiemmin, mutta suosittelen ainakin nyt seuraavaa Nykin matkaasi silmällä pitäen Big Apple Hostelia ihan Times Squaren vieressä (45th st). Yövyimme siellä siskoni kanssa viime tammikuussa kahden hengen huoneessa 40$/yö. Hostelli oli siisti, henkilökunta mukavaa, ja naapurissa hyvä aamiaisdeli.

27. lokakuuta 2008 klo 11.31
Blogger .Nekku. kirjoitti...

Siis 40$/yö/hlö, piti sanoa.

27. lokakuuta 2008 klo 11.32
Blogger tipitii kirjoitti...

Nyt tekisi melkein mieli ostaa lennot New Yorkiin, vaikkei mulla rahaa siihen oiskaan. Onhan tonne nyt pakko päästä, oikeesti!

27. lokakuuta 2008 klo 15.53
Blogger Emmie kirjoitti...

Me maksoimme 4 hengen huoneistohotellihuoneestamme n. 1100 euroa viideltä päivältä New Yorkissa. Ei se minusta kovin pahalta ainakaan tuntunut katsellessani muiden aamupalattomien hotellien hintoja. Myönnän, että vuodesohva oli pelkkää "vieteriä", vessa täynnä minitorakoita ja yöt nukuttiin korvatulpat korvissa, mutta keittonurkkauksella varustettu asunto ajoi hyvin asiansa nukkumapaikkana.